قارچ سلامت اصفهان

​ساعت کاری: همه روزه از ساعت7 الی 20​​​​​​​

English

​         اهميت درماني قارچ‌هاي خوراكي

از لحاظ سابقه، قارچ‌هاي كلاهك‌دار گوشتي کاربرد طولاني و موفقيت‌آميزي در درمان نقص ايمني به ويژه در طب سنتي چين داشته‌اند. برخي از عصاره ها و تركيباتي كه اخيراً از قارچ‌هاي دارويي بدست آمده‌اند به لحاظ داشتن خواص درماني بيماري‌هاي ايمني و قلبي - عروقي، خواص ضد سرطاني، ضد ويروسي‌، ضد باكتريايي، ضد انگلي و همچنين خواص  محافظت كننده در برابر هپاتيت و بيماري قند، اميد‌هاي زيادي را به وجود آورده‌اند. مطالعات علمي در مورد قارچ‌هاي دارويي، در طي دو دهه گذشته به طور فزاينده‌اي گسترش پيدا كرده است. شايد دلگرم كننده­ترين نتايج اين نوع مطالعات آن است كه قند‌هاي پيچيده‌ بدست آمده از قارچ‌هاي كلاهك‌دار،  عوارض جانبي پرتو درماني و يا شيمي درماني را كاهش مي‌دهند.
قارچ سرشار از مواد غذايي است و به دليل سودمند بودن درتغذيه، ساليان سال است كه كشت و كار قارچ متداول مي باشد. با افزايش قابل توجه جمعيت و تغيير الگوي مصرف، قارچ­های خوراکی می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای تامین پروتئین ضروری انسان باشند. اين موضوع باعث ايجاد انگيزه اي بين المللي براي تحقيق درباره قارچ خوراکي در کنار ساير گياهان زراعي و باغي شده است. قارچ ها مي توانند بهترين انتخاب براي اين موضوع باشند، زيرا با استفاده از ضايعات کشاورزي، مواد غذايي توليد مي کنند و بنابر اين يکي از با صرفه ترين و اقتصادي ترين محصولات مي باشند. قارچها داراي درصد پروتئين زياد و درصد هضم بالايي هستند. قارچها نه تنها از نظر آمينو اسيد ها غني هستند بلکه براي کساني که به بيماري هاي قلبي، ديابت و يا فشار خون مبتلا مي باشند بسيار مناسب مي باشند.
قارچ­ها حداقل داراي 14000 گونه بوده­كه تقريبا 2000 گونه آن خوراكي هستند. پرورش انواع قارچهای خوراکی اهمیت بسزایی در دنیا کسب کرده است  و در کشور ما نیز در دو هه اخیر توجه خاصی به پرورش قارچ خوراکی شده است و پیشرفتهای قابل توجه و چشمگیری داشته است. سه مورد از مهمترين كولتيوارهاي جهاني قارچ عبارتند از:  قارچ دكمه اي (معمولي)، قارچ صدفي و قارچ شي­تاكه. قارچ خوراکي تکمه اي سفيد رايج ترين قارچ زراعي – تجاري در سطح جهاني است. اين قارچ در کشور ما نيز، بيشترين سهم را که حدود 85 درصد درکل توليد قارچ هاي خوراکي مي باشد به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی ۶۷ کشور جهان به تولید قارچ خوراکی پرداخته‌اند که سهم چین به تنهایی ۶۵٫۱ درصد از تولید قارچ خوراکی جهان را تشکیل داده‌است. سهم هر کشور و درصد آن در تولید قارچ خوراکی جهان متفاوت است، به طوری که ۳۴٫۹ درصد باقی‌مانده پس از کسر سهم چین، بین ۶۶ کشور دیگر به طور متفاوت و نامتوازن تقسیم می‌شود. در سال ۲۰۱۱ ایران با تولید ۳۷٬۶۶۴ تن قارچ خوراکی، ۰٫۴۸۹ درصد از تولید جهانی قارچ خوراکی را به خود اختصاص داده‌است.
​​​​​​​